Varhaiskasvatuksen 1+1+1-malli, helppoa matikkaa!

Päiväkotiryhmä

Varhaiskasvatuksen henkilöstöä koskevaa kelpoisuuskeskustelua on käyty jo vuosia. Vuosia ennen viimeisintä varhaiskasvatuslain uudistusta.

Aloitin työt Talentian opiskelijatoiminnassa 2013 ja muistan, että jo tuolloin käytiin kiivasta keskustelua kelpoisuuksista. Asia ei koskettanut minua henkilökohtaisesti, mutta mietin, miksi ihmeessä kentän tilannetta halutaan muuttaa osaavan henkilöstön riittävyyden kannalta epäedulliseen suuntaan. Korkeakoulujärjestelmämme tuottaa laadukkaan koulutuksen käyneitä ammattilaisia kentälle. Mitä siinä on vialla?

Esikoiseni synnyttyä 2021 ja kohta varhaiskasvatuksen tulevana asiakkaana olen palannut noiden vuosien takaisten ajatusten äärelle. Mistä kumpusi tarve muuttaa varhaiskasvatuksen henkilöstön kelpoisuusehtoja?

Vuoden 2018 lakimuutoksen seuraukset näkyvät jo. Tuntua varhaiskasvatuksen mutkistuneesta arjesta lisäävät jatkuvat uutiset resurssipulasta ja valtavista säästöistä palveluissa.

Arkisen kosketuksen tilanteeseen olen saanut hiekkalaatikon reunalla keskustellessani muiden vanhempien kanssa. Kun olen kysynyt kokemuksia päiväkotiarjen aloittamisesta, on vastaus sisältänyt aina ja joka kerta pettymyksen siitä, kuinka henkilöstö vaihtuu koko ajan. ”Meillä on muuten alkanut päiväkoti tosi kivasti, mutta henkilöstö vaihtuu kyllä tosi paljon.”

Toivoisin, että tammikuussa alkavan päiväkotiarkemme odottamista ei siivittäisi ahdistus ja pelko siitä, millaiseen ryhmään esikoisemme sijoittuu. Uutta elämänvaihetta olisi mukava odottaa edes hieman pienemmin stressikertoimin.

Talentia on esittänyt varhaiskasvatuksen henkilöstöpulan ratkaisuksi ns. 1+1+1-mallia. Lainsäädäntöä tulisi tarkentaa niin, että jokaisessa päiväkotiryhmässä on yksi varhaiskasvatuksen opettaja, yksi varhaiskasvatuksen sosionomi ja yksi varhaiskasvatuksen lastenhoitaja.

Toivon todella, että 1+1+1 ei ole vain helppoa matikkaa vaan myös yhtälö, joka helpottaa kentän henkilöstöpulaa.

Ei heitetä hukkaan koulutusjärjestelmämme tuottamaa laadukasta sosionomien osaamista ja tukahduteta heidän intoansa alan opiskeluun.

Tiia Seppänen

Opiskelijatoiminnan koordinaattori