Talentian blogikirjoituksia

Hae

Kirjoittaja

Marjo Katajisto

Varhaiskasvatuksen sosionomi on lapsen hyvinvoinnin ja sosiaalisen kehityksen paras asiantuntija

Olemme valmistelleet Talentian varhaiskasvatuksen työryhmässä mallin varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuvasta. Työryhmän mukaan varhaiskasvatuksen sosionomi koordinoi lasten opetuksen ja hoidon yhdeksi kokonaisuudeksi. Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot käsittelevät varhaispedagogiikkaa, varhaiskasvatuksen ja sosiaalialan lainsäädäntöä, lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemista, lapsuutta yhteiskunnassa, perheen tukemista ja kasvatusyhteistyötä. Sosionomi on siis korkeakoulutettu varhaispedagogiikan ja sosiaalipedagogiikan osaaja. Varhaiskasvatuksen sosionomin ydinosaamista ovat osallisuuden vahvistaminen …

Lue lisää
Tiia Pesonen

Opiskelijoiden tehtävänimikkeet – hämmentävää, mutta tarpeellista

Ohjaaja, vastaava ohjaaja, palveluohjaaja, perhetyöntekijä, koordinaattori, asiantuntija, asumisneuvoja, työvalmentaja, sosiaalipäivystäjä, kuraattori, vastaava kuraattori, hankepäällikkö, … Talentian viimeisimmässä Vastavalmistuneiden urapolkuselvityksessä sosiaalialan korkeakoulututkinnon suorittaneiden erilaisia tehtävänimikkeitä ilmoitettiin yli 80. Samaisessa urapolkuselvityksessä ilmeni, että opintojensa aikana näistä vuosina 2017 ja 2018 valmistuneista sosiaalialan korkeakouluopiskelijoista 74 % teki sosiaalialan palkkatöitä. Opinnoista työelämään Työn imu ja opiskeluaikainen työnteko oman alan …

Lue lisää
Alpo Heikkinen

Vanhustyö tarvitsee sosiaalihuoltoa

Käsittelimme Talentian ammatti­eettisessä lautakunnassa jäsenen kysymystä siitä, voiko terveydenhuollon ammattihenkilö tehdä myös kaikki sosiaalihuoltolain toteuttamisen ja sosiaalipalvelujen päätökset. Jäsen kertoo eräästä keskikokoisesta kaupungista, jonka vanhustenpalveluissa ei työskentele yhtään sosiaalihuollon ammattihenkilöä. Kotipalvelun myöntämisestä ja palvelutarpeen arvioin­nista päättää sairaanhoitaja. Myös haavoittuvassa asemassa olevien ja erityisen tuen tarpeessa olevien vanhusten päätöksenteko on sairaanhoitajalla ja kotipalvelun päälliköllä, joka on …

Lue lisää
Marjo Katajisto

Lisää laatua varhaiskasvatukseen – rakennuspalikoina ilmoitusvelvollisuus ja omavalvonta

Suomen hallituksen lainsäädäntösuunnitelman mukaan varhaiskasvatuslakiin on tulossa henkilöstön ilmoitusvelvollisuus epäkohtatilanteista. Ehdotimme Talentiassa tätä ilmoitusvelvollisuuden lisäämistä lakiin jo vuoden 2018 lausuntokierroksella. Tällä hetkellä varhaiskasvatuslaki edellyttää, että yksityisen palveluntuottajan on laadittava omavalvontasuunnitelma varhaiskasvatustoiminnan asianmukaisuuden varmistamiseksi. Yhtä lailla myös julkisen palveluntuottajan tulisi laatia omavalvontasuunnitelma varhaiskasvatuksen laadun, turvallisuuden ja lapsen edun ensisijaisuuden varmistamiseksi. Omavalvonnan perusideana on, että sen avulla …

Lue lisää
Alpo Heikkinen

Liian tuttu asiakkaaksi

Käsittelimme Talentian ammatti­eettisessä lautakunnassa jäsenen kysymystä, miten työntekijä voi toimia työssään, jos asiakas onkin liian tuttu. Sosiaalihuollon ammattihenkilö kertoi, että hän työskentelee pienen kaupungin lastensuojelun vastaanottoyksikössä. Työssään hänelle tuli eteen tilanteita, joissa ei voi mielestään toimia asiakkaan omaohjaajana, koska asiakas on työntekijän tuttu ja toisessa tapauksessa naapuri. Miten ammattihenkilön esteellisyyttä ja jääviyttä näissä tilanteissa tulkitaan? …

Lue lisää
Marjo Katajisto

Johtamiseen kannattaa panostaa

Poikkeuksellisen kevään ja kesäpäivystyksen jälkeen varhaiskasvatuksessa on palattu aloittamaan uutta toimintavuotta. Johdon tuen tarve korostui kevään aikana. Työntekijät kokivat olevansa yksin. Poikkeustilanne oli monella tavalla psykososiaalisesti kuormittava. Tilanteen kuormittavuutta lisäsivät mahdolliset edessä olevat lomautukset. Jo Talentian vuoden 2019 jäsenkyselyssä (Taloustutkimus Oy) kävi ilmi, että läsnä olevaa johtamista kaivataan: keskusteluja haastavissa tilanteissa, tukea ja työhyvinvointiin panostamista. …

Lue lisää
Alpo Heikkinen

Vastuut ja velvoitteet leirillä

Käsittelimme Talentian ammatti­eettisessä lautakunnassa jäsenen kysymystä, joka koski vastuita ja velvoitteita leirillä. Jäsen työskentelee kehitysvammaisten ryhmäkodissa, jossa on ympärivuorokautinen valvonta. Hänen kysymyksensä koski yön yli kestäviä retkiä, jonne työntekijät ja ryhmäkodin asukkaat osallistuvat yhdessä. Työnantaja oli todennut, ettei työntekijöille makseta yön osalta korvausta, sillä matkalle mukaan lähteneet asukkaat eivät tarvitse yövalvontaa. Jäsenen mielestä yöaika ei …

Lue lisää
Kari Matela

Tuottavuuden nollaehdoilla

Muuan maaseutupitäjässä työskentelevä sosiaalijohtaja kertoi saaneensa kehut seminaarissa, jossa käsiteltiin kuntien välisiä tuottavuuseroja eri palvelualueilla. Erityismaininta tuli kustannustehokkaasti järjestetystä päihdehuollosta. Tuottavuushuippu oli kuitenkin saavutettu arkisin keinoin: kyseisessä kunnassa ei ollut ainuttakaan päihdehuoltoon keskittyvää työntekijää. Päihdehuolto eli omaa elämäänsä virallisessa palvelurakenteessa, muttei ulottunut kuntalaisten elämään millään tavalla. Tuottavuus ei ole pelkkää seminaaripuhetta, vaan ulottuu sosiaalialan työntekijöiden …

Lue lisää
Alpo Heikkinen

Tapaus kerrallaan

Muistelen työurani alkutaipaleelta esimerkkejä, joihin liittyi ammattieettisiä jännitteitä ja tarvitsin eettistä harkintaa. Elettiin 1990-luvun puoliväliä, ja eräällä asuinalueella oli vahva näkemys, että paikallista ostoskeskusta hallitsi väkivaltainen, ryöstelevä 13–16-vuotiaiden nuorten jengi. Asukkaat olivat kauhun vallassa, ja niinpä porukan aisoihin saattamista tarjottiin eräälle lastensuojelun erityissosiaalityöntekijälle, joka satuin olemaan minä. Tuohon aikaan oli muodissa tehdä asuinalueilla moniammatillista yhteistyötä, …

Lue lisää
Marjo Katajisto

Varhaiskasvatuksen ongelmat eivät johdu henkilöstörakenteesta

Inkeri Ruokonen, Nina Sajaniemi ja Eeva-Leena Onnismaa käsittelivät lastentarhanopettajapulaa 24.6.2020 HS:n mielipideosastolla. Heidän mielestään sosionomi (AMK) -tutkintoa opiskeleville ei pitäisi enää antaa mahdollisuutta opiskella varhaiskasvatuksen opettajaksi. Kirjoittajat viittaavat erilaisiin tutkimuksiin, joita on tarpeen kommentoida. Helsingin yliopiston tutkimuksen (2018) mukaan sosionomi (AMK) -taustaiset varhaiskasvatuksen opettajat sitoutuvat työhönsä enemmän kuin kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon suorittaneet. Kasvatustieteen kandeista 62 …

Lue lisää