Talentian varhaiskasvatustyöryhmä on valmistellut luonnoksen tehtäväkuvasta, joka pohjautuu KVTES-palkkausjärjestelmään ja sen eri palkkatekijöihin.
Lähtökohtana ovat:
varhaiskasvatuslaki
varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja indikaattorit
varhaiskasvatuksen sosionomin ydinosaaminen
sosionomin ydinosaaminen
sekä varhaiskasvatuksen sosionomin opetussuunnitelman sisältö valmistelussa (AMK:t).
Klikkaa katsellaksesi kuvaa täysikokoisena.
Varhaiskasvatuksen sosionomin keskeiset tehtävät
Lapsiryhmän kasvatus- ja opetustehtävä
Vastaa sosiaalipedagogisen toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta, dokumentoinnista ja arvioinnista
Tukee lapsen ja perheiden kasvua kohti aktiivista yhteisön jäsenyyttä (lapsen vertaissuhteet yhteisössä ja perhetyön näkökulma)
Vastaa lasten hyvinvointia tukevista järjestelyistä
Vastaa lasten vuorovaikutuksen, osallisuuden tukemisesta ja vahvistamisesta, syrjäytymisen ja kiusaamisen ehkäisystä
Perheiden kanssa tehtävä yhteistyö
Tunnistaa ja arvioi lasten ja perheiden hyvinvoinnin riskitekijöitä sekä vahvistaa lapsen ja perheen hyvinvointia oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen perhetyön ja lastensuojelun osaamistaan varhaiskasvatuksessa
Vastaa perheiden osallisuuden vahvistamisesta ja palveluohjauksesta
Monialainen yhteistyö
Vastaa varhaiskasvatuksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden yhteistyön rakenteiden suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
Johtaa monialaista verkostoyhteistyötä
Yhteisön toimintakulttuuri
Vastaa lapsen hyvinvointia tukevan toimintakulttuurin kehittämisestä
Vastaa tiimien, lapsiryhmien ja kasvatusyhteisön yhteisöllisyyden vahvistamisesta
Kulttuurinen moninaisuus
Vastaa erilaisista elämäntilanteista ja eri kulttuuritaustoista tulevien lasten ja perheiden kuulluksi tulemisesta ja osallisuudesta varhaiskasvatuksessa
Tehtävän tarkoitus
Tukea lasta ja perhettä kohti yhteisön jäsenyyttä ja aktiivista kansalaisuutta muuttuvassa yhteiskunnassa vahvistaen tähän tarvittavia taitoja, valmiuksia ja osaamista.
Edistää lasten ja perheiden hyvinvointia sekä ehkäistä lasten syrjäytymistä.
Osaaminen
Varhaiskasvatuksen sosionomi käyttää itsenäistä harkintaa (sosiaali)pedagogisissa asioissa päivittäin hoito-, kasvatus- ja opetustilanteissa, yhteistyössä vanhempien kanssa sekä monialaisissa työryhmissä.
Huom! Kyseessä ei hoidon ja huolenpidon tehtävä
Puitteet työlle asettaa varhaiskasvatusta ohjaava lainsäädäntö sekä valtakunnalliset, kuntatason varhaiskasvatussuunnitelmat ja ohjeet.
Lisäksi työtä ohjaa sosiaalialan lainsäädäntö.
Varhaiskasvatuksen sosionomin ydinosaaminen ja kompetenssit (2019)
Sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen eettinen osaaminen
Varhaiskasvatuksen sosiaalipedagoginen osaaminen
Varhaiskasvatuksen ja sosiaalialan palvelujärjestelmän ja lainsäädännön osaaminen
Kulttuurisen moninaisuuden osaaminen
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Edistää lapsen edun mukaista toimintaa vahvistaen lasten yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa, turvallisuutta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia
Tunnistaa ja arvioi lasten kulttuurin ja yhteisön ominaispiirteitä ja soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan
Tunnistaa ja arvioi lasten ja perheiden hyvinvoinnin riskitekijöitä
Vahvistaa lasten ja perheiden hyvinvointia oikein kohdennetulla tuella
Hyödyntää perhetyön ja lastensuojelun osaamistaan varhaiskasvatuksessa
Hyödyntää yhteiskunnallista osaamistaan tuoden esille lasten ja perheiden hyvinvointia uhkaavat epäkohdat
Työn vaikutukset ja asema työyhteisössä
Työn vaikutukset:
lapseen, lapsiryhmään, kasvatusyhteisöön ja päiväkodissa toteutettavaan varhaiskasvatukseen
lasten ja perheiden hyvinvointiin
laaja-alaisesti yhteiskuntaan mm. ehkäisemällä syrjäytymistä ja luoden perustan lasten kasvulle ja kehitykselle yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi
Asema työyhteisössä:
johtaa ja koordinoi verkostoyhteistyötä
konsultoi työyhteisön muita ammattilaisia
vastaa yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisestä ja kiusaamisen ehkäisemisestä
Yhteistyötaidot, vuorovaikutus ja ihmissuhdetaidot
Tehtävässä vaaditaan ratkaisukeskeistä ja konsultatiivista työotetta.
Tehtävä on vaativaa ja monipuolista ihmissuhdetyötä eri tasoilla (mm. lapsi, lapsiryhmä, työyhteisö, huoltajat, yhteistyökumppanit ja verkostot).
Tehtävä vaatii jatkuvaa intensiivistä läsnäoloa.
Työolosuhteet: fyysinen ja henkinen
Työssä on uhkana:
suuri psykososiaalinen kuormitus
fyysinen kuormitus
meluhaitta
henkinen ja fyysinen väkivalta
tartuntataudit
jatkuvat keskeytykset
kuormitusta lisää henkilöstön vaihtuvuus ja nopeasti muuttuvat tilanteet