Sosiaalityön opiskelija löysi oman alansa

− Minua kiehtoo ihmiselämän moninaisuus ja ihmisyyden kirjo. Olen lisäksi pitkään ollut kiinnostunut rakenteellisista asioista kuten yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta. Kuva: Vesa-Matti Väärä
Jyväskylän kyljessä Korpilahdella syntynyt Heli Jämsén on kotiutunut Turkuun mainiosti. Vanhan kaupungin fiilis yhdistettynä vilkkaaseen opiskelijaelämään maistuu.

Heli Jämsénille opiskelukaupunki Turku tuntuu jopa niin kotoisalta, että valmistumisen jälkeen hän haluaisi jäädä Turun seudulle asumaan ja työskentelemään. Tämä melko varmasti onnistuukin, sillä sosiaalityöstä valmistuvien työllisyystilanne on hyvä.

− Rekrytoijat ovat ahkerasti liikkeellä koko ajan ja välittävät viestejä avoimista työpaikoista suoraan opiskelijoiden sähköpostistoille, kuten myös ainejärjestölle. Työnsaantiin suhtaudun luottavaisesti, sanoo Heli Jämsén.

Heli tiesi jo hyvin varhain, että hän haluaa tehdä työtä ihmisten ja heidän hyvinvointinsa parissa.

− Minua kiehtoo ihmiselämän moninaisuus ja ihmisyyden kirjo. Olen lisäksi pitkään ollut kiinnostunut rakenteellisista asioista kuten yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta.

Kun lukion loppuvaiheessa piti miettiä jatkoopintoja, Heli löysi pian itsensä selailemassa sosiaalialan opintovaatimuksia – sekä yliopistoon etta ammattikorkeakouluun. Valintaansa hän mietti pitkään ja päätyi lopulta hakemaan yliopistoon. Ammattikorkeakoulu oli vahva toinen vaihtoehto.

− En ensiksi osannut ajatella, että olen sellainen tyyppi, joka opiskelisi yliopistossa. Lähipiirissäni ei juuri ole akateemisesti koulutettuja. Minua on jopa yllättänyt se, että kiinnostuin niin vahvasti paitsi sosiaalityöstä niin myös tutkimuksesta.

Heli aloittelee neljättä opintovuottaan. Hän arvelee, että opinnot on saatettu päätökseen vuoden kuluttua.

Tutkinnon suorittaminen on edennyt rivakasti. Isoa G:tä, eli pro gradu tutkielmaa, hän on työstänyt kesällä harjoittelun lomassa.

− Lukion jälkeen pidin välivuoden. Asuin Lahdessa ja opiskelin sosiaali ja kasvatusalaa. Tein avoimessa yliopistossa sosiaalityön perusopinnot. Kun pääsin sisälle yliopistoon, ne hyväksyttiin osaksi tutkintoa. Siksikin opinnot ovat edenneet vauhdilla.

Ensikosketus ammattiin

Kesän ajan Heli on ollut harjoittelussa Turun läheisen naapurikunnan Kaarinan lastensuojelun alkuarvioinnin niin sanotussa alkutiimissä. Paikka on ensimmäinen, jossa hän on päässyt tekemään sosiaalityötä.

− Monella meidän opiskelijallamme on taustalla pitkiäkin työkokemuksia sosiaalityöstä, mutta minun kesätyöni ovat olleet perinteisiä nuorten kesätyöpaikkoja: mansikan poimintaa ja ruohonleikkuutta hautausmaalla.

En ensiksi osannut ajatella, että olen sellainen tyyppi, joka opiskelisi yliopistossa.

Helin sosiaalityön opintojen harjoittelu Kaarinassa kestää kolme kuukautta. Ensimmäisten kolmen viikon jälkeen hän on päässyt jo kunnolla mukaan työskentelyyn.

− Harjoittelussa työskennellään ohjatusti. Olen ensimmäisinä viikkoina muun muassa laatinut erilaisia asiakirjoja palvelutarpeen arvioinnista. Olen myös osallistunut vastuutyöntekijän ja asiakkaan suostumuksella tapaamisiin ja laatinut näistä tapaamisista kirjauksia.

Heli kertoo, että hän on käytännössä elänyt samaa arkea kuin sosiaalityöntekijä työssään.

− Olen osallistunut viikoittaisiin tiimipalavereihin ja antanut asiakkaille puhelinkonsultaatiota. Harjoittelua on jäljellä vielä seitsemän viikkoa, ja arvelen että päivät etenevät saman tyyppisinä ja pääsen syventämään oppimaani.

Heli on ollut harjoittelupaikkaansa tyytyväinen. Ja niin kuin kuuluukin, hänelle on nimetty harjoittelunohjaaja ja hän saa työnohjausta tekemäänsä työhön. Lisäksi harjoitteluun kuuluu loppukeskustelu. Hän saa harjoittelusta palkkaa 1 500 euroa kuukaudessa.

Kaarinassa asuu paljon lapsiperheitä. Alkuarviointitiimissä työarki on lastensuojelulle tyypillisen kiireistä ja työtahti nopea.

− Esimerkiksi tällä viikolla on otettu vastaan 30 lastensuojeluilmoitusta, joista tosin iso osa johtui koulujen päättäjäisistä.

− Tuntuu, että päivittäin opin uutta ja saan virikkeitä ajattelulle. Harjoittelu konkretisoi opintoja ja näyttää, että tätä työelämä sitten vuoden päästä on, kun valmistun.

Tulevien kollegoiden ammattitaito on tehnyt vaikutuksen. Helistä lastensuojelun ammattilaisilla on upea motivaatio työskennellä alalla.

− On valloittavaa nähdä se paneutuminen ja osaaminen, jolla he tekevät työtään.

Organisointitaitoja ja aikatauluttamista

Heli sanoo, että hänellä on perusmyönteinen elämänasenne, ja ilmeisen hyvä paineensietokyky, sillä opiskelun lisäksi häneltä riittää aikaa useaan luottamustehtävään.

− Tällä hetkellä hän on Turun sosiaalityön ainejärjestön Kompleksi ry:n puheenjohtaja ja lisäksi Talentiassa liittovaltuuston varajäsen ja ammattieettisen lautakunnan opiskelijajäsen. Pitkäaikainen ja rakas harrastus partiossa on osa elämäntapaa.

− Aika riittää moneen pestiin, kun suunnittelee ajankäyttöön. Olen tehnyt paljon erilaisia järjestöhommia, joten järjestörutiinien hallinta ja partiosta saadut johtamisopit auttavat.

Ammattietiikka edellyttää ajatustyötä ja pohdintaa sekä jatkuvaa reflektointia, jotta etiikka toteutuu ja näkyy omassa työssä.

− Olen osallistunut opintojen alusta lähtien Talentian opiskelijatoimintaan. Meillä Turussa on ollut vanhemmissa opiskelijoissa Talentiaaktiiveja, joten toimintaan oli helppo mennä mukaan. Olen ollut kahdessa Vahva ammatissa koulutuksessa sekä osallistunut TaSOpäiville ja TaSO:n verkostotapahtumaan.

Talentian ammattieettisen lautakunnan uusi kokoonpano on aloittanut tänä vuonna, ja lautakunnan toimintaan Heli on vasta paneutumassa. Tehtävältä hän odottaa paljon.

− Minua kiehtoo se, miten keskeinen osa sosiaalityötä etiikka on. Ammattietiikka edellyttää ajatustyötä ja pohdintaa sekä jatkuvaa reflektointia, jotta etiikka toteutuu ja näkyy omassa työssä.

Heli kiittää Talentiaa, että ammattieettisessä lautakunnassa opiskelijoilla on oma paikka. Näin ammattieettistä keskustelua voidaan pitää esillä opiskelijoiden keskuudessa.

− Suhde ammattieettisiin kysymyksiin muotoutuu pikkuhiljaa opiskeluiden aikana. Se ei ole asia, joka otetaan mukaan, kun työ aloitetaan ensimmäisenä työpäivänä. Etiikka on osa ammattiin kasvua ja ammattiidentiteetin kehittymistä.

Harjoittelussa Heli on huomannut, että ammattietiikka kulkee työntekijöiden työskentelyssä luontevasti mukana yhtenä säikeenä.

Työntekijät eivät oikeastaan sanoita, että nyt on ”ammattieettinen osuus menossa”, mutta asiakastapaamisten jälkeen tai tiimipalavereissa tulee esille asioita, jotka liittyvät minusta ammattietiikkaan ja työntekijät miettivät asiakkaiden tilanteita eettisestä tulokulmasta.

Sosiaalityö on mahdollisuuksia

Opintojen loppusuoralle tultaessa Helillä on hyvin vahvana tunne, että hän on oikealla tiellä ja on valinnut oman alansa. Loppusuoran päässä ei kuitenkaan häämötä maali.

− Mitä pidemmälle olen opiskellut ja perehtynyt sosiaalityön mahdollisuuksiin, sen vahvemmin ajattelen, että on paljon alueita, mihin haluaisin perehtyä lisää ja mistä oppia syvällisemmin.

Tällä hetkellä häntä kiehtoo etenkin rakenteellinen sosiaalityö ja gradussaan hän tutkii sosiaalityön asiantuntemusta ja sen sanoittamista. Heli kertoo, että opiskelijat ovat kiinnostuneita ja valmiita rakenteelliseen työhön.

− Sosiaalityön opinnoissa painopiste on pitkälle asiakastyössä, ja meille painotetaan sitä, että valmistumisen jälkeen työskentelemme sosiaalityössä julkisella puolella.

Heli on kaivannut niiden mahdollisuuksien näyttämistä, että sosiaalityötä opiskelleet voivat sijoittua muihinkin asiantuntijatehtäviin.

− Siksi nyt on tunne, että haluaisin paneutua rakenteellisen sosiaalityön kysymyksiin ja sosiaalityö yhteiskunnallisena vaikuttajana teemaan enemmän.

Sosiaalityön asiantuntijuudella olisi kuitenkin paljon annettavaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tässä ajassa on helposti löydettävissä konkreettisia esimerkkejä.

Gradussaan Heli tutkii sosiaalityöntekijän asiantuntijuutta internetin keskustelupalstalla.

− Lähimpänä sellaisena kenttänä on varmasti sote-uudistus, mikä on mennyt pitkälle terveydenhuoltopainotteisesti.

Heli sanoo, että vastuu asiantuntijuuden kehittämisestä on opiskelijalla, ja Turussa siihen on hyvät mahdollisuudet.

− Turun yliopisto tarjoaa laajat mahdollisuudet opiskella eri sivuaineita. Olen hyödyntänyt tätä mahdollisuutta, ja olen opiskellut kandivaiheeseen psykologiaa ja lisäksi erityispedagogiikka. Lisäksi olen opiskellut kauppakorkeakoulun organisoimaa henkilöstöasioiden opintokokonaisuutta.

Gradussaan Heli tutkii sosiaalityöntekijän asiantuntijuutta internetin keskustelupalstalla, minkä vuoksi hän on seurannut lähinnä suomi24-keskustelupalstoja.

− On ollut mielenkiintoista. Aineiston analyysit ovat vielä kesken, mutta alustavasti voi sanoa, että sosiaalityö mielletään julkisella sektorilla tehtävän asiakastyön kautta tehtäväksi asiantuntijatyöksi. Sosiaalityön laajemmat työmahdollisuudet ja asiantuntijuuden paikat tulevat esille lähinnä sivulauseissa.

− Sosiaalityötä ei liioin nähdä yhteiskuntaan vaikuttavana ammattina ja toimijana. Tämä on ollut mielenkiintoinen havainto ja tärkeä tieto meille, jotka näkisimme sosiaalityön vaikuttajan roolissa.

Helena Jaakkola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *