Perustoimeentulotuki siirtyi Kelaan

− Ajattelen kuten moni muukin, että perustoimeentulotuen siirto sosiaalitoimesta Kelan tehtäväksi on myönteinen asia. Muutos vapauttaa kunnan voimavaroja kehittämään aikuissosiaalityötä, sanoo Kelan tiimipäällikkö Sanna Nyholm. Kuva: Jyrki Komulainen

Sanna Nyholmin tiimille ensimmäiset perustoimeentulotukihakemukset ovat jo tulleet. Toimeentulotuen verkkoasiointi ja puhelinpalvelu avataan 12.12.2016.

Kela palvelee kansalaisia viidessä vakuutuspiirissä. Sanna Nyholm työskentelee Kelan Eteläisessä vakuutuspiirissä tiimipäällikkönä. Työpaikka sijaitsee Helsingin Malmilla.

−Tiimissäni työskentelee 26 ratkaisuasiantuntijaa. Heidän perustehtävänsä on laatia perustoimeentulotukipäätöksiä. Lisäksi he opastavat ensisijaisten etuuksien hakemisessa ja ohjaavat asiakasta muiden viranomaisten palveluihin. Minun tehtäväni on varmistaa, että työntekijämme pystyvät tekemään työnsä hyvin, kertoo Sanna Nyholm.

Eteläiseen vakuutuspiiriin arvioidaan tulevan vuoden 2017 aikana noin 596 400 toimeentulotuen hakemusta. Nyholmin tiimin osuus tästä on noin 62 000 hakemusta.

Kahden vuoden valmistelut takana

Perustoimeentulotuen siirtoa kunnista Kelaan on valmisteltu kaksi vuotta. Vaikka aika tuntui Nyholmista pitkältä, viime ajat ovat olleet kiireisiä.

− Nyt olemme niin valmiina kuin voimme olla. Odotamme, että kaikkiaan Kelaan tulee joulukuussa 150 000 hakemusta. Määrä riippuu siitä, kuinka pitkiä päätöksiä kunnissa on tehty. Tiedonsiirrossa olemme aika paljon sen varassa, mitä kunnat ovat asiakkaan viimeisimpään päätökseen kirjanneet. Jos kirjaukset on tehty huolella, on siitä suuri apu, kertoo Sanna Nyholm.

Kela palkkasi toimeentulotuen käsittelyyn 592 uutta työntekijää.

Valtaosa asiakkaista kykenee ja haluaa hakea toimeentulotuen sähköisesti, ja Kelalla on hyvä verkkopalvelu etuuksien sähköiseen hakuun, sanoo Nyholm. Lisäksi Kelalla on puhelinpalvelu sekä 182 omaa toimistoa ja yhteispalvelupisteet, joissa voi jättää paperihakemuksen tai saada henkilökohtaista palvelua, jos sähköinen asiointi ei onnistu.

Kela palkkasi toimeentulotuen käsittelyyn 592 uutta työntekijää. Lisäksi kymmeniä henkilöitä aloittaa puhelinpalvelussa ja toimistojen asiakaspalvelutehtävissä. Kunnista rekrytoitiin 244 henkilöä, Kelan sisältä 195 henkilöä ja loput tulevat muualta. − Myös uusia esimiehiä rekrytoitiin, minä heistä yhtenä. Toimeentulotuki lisää työtä myös postinkäsittelyssä ja uudessa Kelaan perustetussa Oikaisuvaatimuskeskuksessa.

− Ennen Kelaan siirtymistä työskentelin kunnissa yhteensä 11 vuotta aikuissosiaalityössä ja toimeentulotukiasioiden parissa. Minulla sosionomin (YAMK) ‑tutkinto johtamisen ja kehittämisen alalta, ja työ Kelan tiimipäällikkönä tuntuu nyt innostavalta.

Mahdollisuus aikuissosiaalityön kehittämiseen

− Ajattelen kuten moni muukin, että perustoimeentulotuen siirto sosiaalitoimesta Kelan tehtäväksi on myönteinen asia. Muutos vapauttaa kunnan voimavaroja kehittämään aikuissosiaalityötä, sanoo Sanna Nyholm.

Ennakkoon on pohdittu, miten yhteistyö sosiaalitoimen ja Kelan kanssa tulee sujumaan. Löytävätkö ne asiakkaat, jotka tarvitsevat sosiaalityön palveluita tiensä Kelasta sosiaalityöntekijän luokse?

− Kun fokuksemme on yhteisissä asiakkaissamme ja heidän tuessaan, meillä on mahdollisuus onnistua. Sujuviin toimintatapoihin ja tiedonkulkuun Kelan ja kuntien välillä on kiinnitetty erityistä huomiota. Olennaista on, että yhteydenpito ja yhteistyö puolin ja toisin on jouhevaa.

Kelaan on rekrytoitu paljon sosiaalitoimistojen etuuskäsittelijöitä, joilla on harjaantunut ote niin sanottujen huoliasiakkaiden huomaamisessa.

− Kaikki ratkaisuasiantuntijamme on hyvin perehdytettyjä. Jo vaikeus täyttää toimeentulotukihakemus voi kertoa siitä, että ehkä muillakin elämänalueilla kuin toimeentulossa on vaikeuksia ja tuen tarvetta.

Helena Jaakkola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *