Motiverande samtal i förändringsarbetet

Förändringsresan med hjälp av MI börjar med engagemang och fokusering kring vad det är klienten vill förändra.

Vad finns det för redskap för att hjälpa individen till självhjälp? Hur väcka till liv empowerment hos individen? I Sverige används verktyget MI – motiverande samtal.

Motiverande samtal (MI) är en samtalsmetodik ofta använd i förändringsarbete i Sverige. MI ger socialarbetaren verktyg att väcka och stärka individens egen motivation och åtagande till förändring.

Om klienten exempelvis har beroendeproblematik med stor alkoholkonsumtion får personen i uppgift att lista för- och nackdelar med sin alkoholkonsumtion. Detta skede när klienten är medveten om både för- och nackdelar kallas inom MI ambivalens. Till för- och nackdelarna kan höra social samvaro och avslappning respektive relationsproblem och minskad arbetsprestation. Nu när personen kan identifiera och diskutera nackdelarna väcks och stärks hens motiv för att förändra sina alkoholvanor.

Personens tilltro till att lyckas med sin förändring stärks i diskussion med behandlaren som kan be klienten komma ihåg situationer i det förflutna när hen lyckats med det hen föresatt sig. Forskning visar att då personen pratar om en positiv förändring ökar chanserna att lyckas – positivt prat om förändring blir alltså en självuppfyllande profetia i positiv bemärkelse. Ett av syftena med MI är att öka klientens förändringsprat. Till behandlarens roll hör därför att undvika att klienten fastnar i prat som är negativt till förändring.

Bekräfta och sammanfatta

Psykologerna Miller & Rollnick som har formulerat teorin bakom MI ringar in fyra olika processer i MI-samtal.

När behandlaren lyckas engagera klienten stärks samarbetsalliansen och förtroendet till behandlaren. I den här fasen då engagemanget väcks och hålls vid liv utforskar klienten ofta varför hen just nu sökt hjälp och hurdan hjälp hen önskar få. Behandlaren lyssnar och bekräftar, upprepar och sammanfattar vad klienten säger för att visa sitt uppriktiga engagemang och förmåga att lyssna aktivt och bekräftande.

Förståelsen, empatin som behandlaren uttrycker och förmedlar till sin klient, även tolkningar och formulerandet av underliggande budskap, är viktiga för att förändringsarbetet ska lyckas. Behandlaren ska satsa på att förmedla empati, istället för välmenande råd eller övertalningsförsök. Erfarenheten visar att råd och övertalning inte har önskad effekt utan vidmakthåller det oönskade beteende, här stor alkoholkonsumtion och alkoholberoende.

MI ger socialarbetaren verktyg att väcka och stärka individens egen motivation och åtagande till förändring.

När behandlaren fokuserar får klienten hjälp med att ringa in problembeteendet som målet är att förändra. När man fokuserar på exempelvis alkoholproblematiken kan klienten be om råd om hur alkoholkonsumtionen kan minska och be om information om hur alkoholmissbruket påverkar den fysiska och psykiska hälsan.

I processen som benämns framkallande uppmuntrar behandlaren självmotiverande prat hos klienten. Här hittas essensen av MI i ett nötskal – beteendeförändringen är möjlig och uppnås då klienten själv tar initiativ till den. Till sin hjälp har behandlaren öppna frågor och reflekterande lyssnande för att framkalla och poängtera förändringsprat.

När klienten kommit så här långt på sin förändringsresa blir nästa etapp att planera hur förändringen ska verkställas, steg för steg. Behandlarens uppgift blir nu att bygga vidare på klientens motivation, göra en sammanfattning av klientens skäl för en förändring av sina alkoholvanor och de val som klienten kommit fram till. Tillsammans med klienten formuleras en förändringsplan. När förändringsplanen är under arbete förstärks och framkallas klientens motivation ytterligare.

Öppet och reflekterande

De fyra effektiva tekniker som MI spelar med sammanfattas i förkortningen BÖRS, där B=bekräfta – behandlaren bekräftar klientens uttalanden som stöder förändring eller ambivalens inför förändring. Ö=öppna frågor, behandlaren ställer öppna frågor som stimulerar klienten att reflektera fritt kring sitt beteende. R=reflektivt lyssnande, behandlaren uttrycker både enkla och komplexa reflektioner som visar empati och förståelse för klienten och problematiken vilket även utvecklar klientens eget reflekterande. S=summering, behandlaren sammanfattar det som samtalet tagit fram. Sammanfattningarna hjälper klienten till ytterligare reflektioner vilket förstärker förändringsmotivationen.

MI-samtal genomsyras av MI-anda. Vari består MI-andan? Behandlarens förhållningssätt bygger på partnerskap med klienten, i motsats till expert-klient-relationen. Behandlaren visar klienten acceptans vilket görs genom att bekräfta patientens absoluta värde som individ och visa klienten empati. Detta stärker klientens autonomi och visar på klientens styrkor.

Behandlaren arbetar utifrån en genuin känsla av att vilja klientens bästa. Viktigt är att behandlaren hela tiden utgår från att förverkligandet av förändringen finns hos och kommer från klienten själv.

Sunniva Ekbom

Källa: Alkoholhjalpen.se

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *