Lastensuojeluilmoitusten sisällön arviointiin oltava riittävä sosiaalityöntekijäresurssi 

Piirroskuva, jossa hahmon kädessä vaaka/puntari

Lastensuojeluilmoitusten käsittelyn osaamisresurssi on viranomaistoimintaa velvoittava asiakasturvallisuuskysymys. 

Talentian ammattieettisessä lautakunnassa on käsitelty kysymystä, voidaanko lastensuojeluilmoituksesta velvoittaa arvioimaan ja tulkitsemaan ensimmäisessä alkuvaiheen käsittelyssä kiireellinen lastensuojelutarve, jos työntekijä ei ole lastensuojelun työntekijä. Lautakunta pohti myös mitä tarkoitetaan voimassa olevassa lainsäädännössä sanalla ”muu lastensuojelun työntekijä” sekä mitkä ovat niiden lapsiperhepalvelujen ja sosiaaliohjaajien, jotka eivät työskentele lastensuojelussa, velvollisuuksien ja oikeuksien rajat lastensuojeluilmoituksen käsittelyn yhteydessä.  

Lastensuojelulain 26 §:n mukaan lastensuojeluasia tulee vireille hakemuksesta tai kun sosiaalityöntekijä tai muu lastensuojelun työntekijä on saanut muutoin tietää mahdollisesta lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta.  

Lastensuojeluasian vireille tulon jälkeen sosiaalityöntekijän tai muun lastensuojelun työntekijän on arvioitava välittömästi lapsen mahdollinen kiireellinen lastensuojelun tarve. Lastensuojeluilmoitusta on ryhdyttävä käsittelemään ilman aiheetonta viivästystä, jollei ilmoitus ole ilmeisen aiheeton.  

Ilmoituksen käsittelyssä on virkavastuu.

Asiassa on tehtävä sosiaalihuoltolain 36 §:n mukainen palvelutarpeen arviointi, jollei arvioinnin tekeminen ole ilmeisen tarpeetonta. Palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä selvitetään lastensuojelun tarve, ellei asia ole selvästi luonteeltaan sellainen, ettei lastensuojelun tukitoimia tarvita. 

Sosiaalityöntekijän tai muun lastensuojelutyöntekijän ratkaisuvaltaan kuuluu se, miten ja missä laajuudessa lastensuojeluilmoitusta käsitellään.  

Jos ilmoituksesta on pääteltävissä, että lapsen tilanne vaatii välittömiä toimenpiteitä, on lapsen tilanne selvitettävä heti. Mikäli lapsi on kiireellisen lastensuojelun tarpeessa, hänen suojelemisensa voidaan toteuttaa kiireellisellä sijoituksella tai muulla välittömällä toimenpiteellä, esimerkiksi avohuollon sijoituksella tai tukitoimenpiteellä. 

Ilmoituksesta on tarvittaessa keskusteltava myös lapsen kanssa

 Lähtökohtaisesti lastensuojeluilmoitus edellyttää, että sosiaalityöntekijä tai muu lastensuojeluntyöntekijä ottaa yhteyttä huoltajiin ja kertoo lastensuojeluilmoituksesta ja sen sisällöstä. Tarvittaessa on keskusteltava ilmoituksesta myös lapsen kanssa.  

Tiedon antamisella ja lastensuojeluilmoituksen käsittelyn ammatillisesti joutuisalla aloittamisella turvataan lapsen ja perheen oikeus saada palvelujen tarpeen arviointi ja heidän tarvitsemansa palvelut mahdollisimman nopeasti. Arvion lastensuojelulain mukaisten palvelujen ja tukitoimien tarpeesta tekee lastensuojelussa toimiva sosiaalityöntekijä. 

Lastensuojelun asiakkuutta ei aloiteta vielä siinä vaiheessa, kun vasta selvitetään ja arvioidaan, tarvitseeko lapsi ja hänen perheensä sosiaalihuollon tai lastensuojelun asiakkuutta. 

Lastensuojelulain mainitusta säännöksestä siten ilmenee, että muuna lastensuojelun viranhaltijana on pidettävä sellaista viranhaltijaa, joka työskentelee lastensuojelussa, ja on luonnollisesti koulutukseltaan pätevä selvittämään perheen ja lapsen tilannetta, valmistelemaan lasta tai perhettä koskevia kiireellisiä päätöksiä tarvittaessa yhdessä lastensuojelun sosiaalityöntekijän kanssa.  

Oleellista tässä määrittelyssä on myös se, että säännöksen tarkoittama muu lastensuojelun työntekijä voi tehdä päivittäistä yhteistyötä yhdessä lastensuojelun sosiaalityöntekijän kanssa, jolle kuuluu varsinainen palvelujen tarpeen ja tarvittavan tuen arviointi. 

Eri asia on, että lastensuojelun ja perhesosiaalityön on tehtävä tarvittaessa monialaista yhteistyötä sen selvittämiseksi, avataanko asiassa lastensuojeluilmoituksen perusteella lastensuojelun vai sosiaalihuollon asiakkuus.  

Vastaava tilanne on korostetusti käsillä esimerkiksi silloin, kun muuhun sosiaalityöhön saapuu sosiaalihuoltolain mukainen huoli-ilmoitus. Tällöinkin on arvioitava yhdessä, lastensuojelun kanssa merkitseekö huoli-ilmoitus lastensuojelun asiakkuuden avaamista tai sen arviointia.  

Työnantaja ei voi lain ohi määritellä kuka lastensuojeluilmoituksen käsittelee

Laissa mainittu ”muu lastensuojelutyöntekijä” on lastensuojelussa työskentelevä sosionomi, sosiaaliohjaaja tai sosiaalityöntekijä. Lisäksi kiireelliseen lastensuojelutarpeen arvioitiin, on oltava lain mukaan käytössä lastensuojelun sosiaalityöntekijä resurssi ja sosiaalityöntekijä, jolla on lastensuojelun viranhaltijavastuu. 

Käsittelyn yhteydessä hyvinvointialueella olisi tullut ratkaista mikä on ”muu lastensuojelun työntekijä”, mikä on työntekijöiden perehdytyksen rooli ja osaamisen riittävyys sekä riittääkö delegointisäännön selkeys ja mitä siinä on sovittu kiireellisen lastensuojelutarpeen arviointi-ilmoituksen yhteydessä ja laatia siihen liittyvä selkeä lain mukainen ohjeistus.  

Hyviä kokemuksia on ollut esimerkiksi lastensuojeluilmoituksia käsittelevistä erillisistä tiimeistä, joissa on lastensuojelun työntekijä mukana.  

Lastensuojeluilmoitusten sisällön arviointiin on oltava riittävä sosiaalityöntekijäresurssi.

Lastensuojeluilmoitus on sosiaalihuollon ja lastensuojelun yhteistyökysymys. Työnantaja ei voi ennalta lain ohi kategorisesti määritellä kuka käsittelee lastensuojeluilmoituksen koska ilmoituksesta seuraa mitä virkatehtäviä ilmoituksen sisällöstä ja luonteesta johtuen kenellekin kuuluu. 

Lastensuojeluilmoitusten sisällön arviointiin on oltava riittävä sosiaalityöntekijäresurssi. Lastensuojeluilmoitusten käsittelyn osaamisresurssi on viranomaistoimintaa velvoittava asiakasturvallisuuskysymys.  

Ilmoituksen käsittelyssä on virkavastuu. Käsittelyn puutteellisuudesta voi seurata esimerkiksi kaltoinkohtelun tai kuolemantapauksen yhteydessä jälkikäteinen virkavelvollisuuden laiminlyöntiin liittyvä rikostutkinta. 

Osa asiakasturvallisuutta

Ammattieettinen ja juridinen kestävyys lastensuojeluilmoitusten käsittelyn yhteydessä on osa asiakasturvallisuutta.  

Lapsiperhesosiaalityön ja yksikön X työntekijöiden virkavelvollisuus on oltava lain mukaisissa rajoissa myös heidän oman oikeusturvansa vuoksi. Ilmoituksesta lastensuojelupalvelut alkavat heti kun tarve on riittävällä osaamisella todettu. 

Talentian ammattieettinen lautakunta päätti palauttaa asian ratkaisun linjattavaksi lain mukaiseksi hyvinvointialueen omavalvontaan delegointisäännön tarkentamiseksi ja pyydetään lähettämään aville heidän oman tulkintansa täsmentämiseksi ja tarkentamiseksi, jotta hyvinvointialueiden ohjaus on riittävän tarkkaa velvoittavan lastensuojelulain osalta. 

Talentian ammattieettinen lautakunta 8.9.2025, psta Alpo Heikkinen, ammattieettisen lautakunnan asiantuntijasihteeri 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *