Kuraattori, Vastaava kuraattori

Kuraattorin ja vastaavan kuraattorin tehtävänkuvat ajan tasalle

Tehtävänkuvien päivittäminen ja laadinta on ajankohtaista liittyen hyvinvointialueelle siirtymiseen ja palkkausjärjestelmän kehittämiseen tulevaisuudessa.

Koulukuraattorit ry:n hallituksen laatimien tehtäväkuvasuositusten tavoitteena on tehtävärakenteen kehittämisen lisäksi tukea kuraattoripalvelujen laadun ja yhdenvertaisuuden edistämistä.

Työnantajalla on työehtosopimuksen mukaan velvollisuus pitää työntekijöiden tehtävänkuvaukset ajantasaisina ja työntekijällä on oikeus tietää, mitkä ovat hänen keskeiset työtehtävänsä toisin sanoen mitä häneltä työssä odotetaan ja edellytetään. Talentian pyynnöstä yhdistys on laatinut tehtäväkuvasuositukset paikallisesti täydennettäväksi. Jatkotyöstämisessä tulee huomioida eri kouluasteiden ja oppilaiden/opiskelijoiden erilaiset tarpeet. Laadittujen kuvausten tavoitteena on auttaa kuvaamaan kuraattoripalvelut sosiaalipalveluna, ja tunnistamaan sosiaalihuollon asiantuntijuuden erityinen rooli opiskeluhuollon kokonaisuudessa.

Kuraattoripalvelujen tehtävä on tarjota opiskelun ja koulunkäynnin tukea ja ohjausta sekä yhteisöihin ja rakenteisiin kohdistuvana työnä pyrkiä muovaamaan ympäristöä oikeudenmukaisemmaksi.

Kuraattoripalveluilla on tärkeä rooli oppilaiden/opiskelijoiden, perheiden sekä yhteisöjen toimintakyvyn, sosiaalisen hyvinvoinnin, turvallisuuden ja osallisuuden edistämisessä ja ylläpitämisessä. Kuraattorin työssä korostuu kokonaisvaltainen, kunkin yksilön, ryhmän ja yhteisön omat vahvuudet ja voimavarat tunnistava ja huomioiva työote. Ensisijainen yhteisöllinen työ tarjoaa erityiset mahdollisuudet mm. lasten ja nuorten mielenterveyden sekä sosiaalisen ja koulutuksellisen oikeudenmukaisuuden edistämiseen.

Kuraattoripalvelujen sisällä tulee tunnistaa ja yhteensovittaa sosiaalialan kahden erilaisen asiantuntijan osaaminen ja rakentaa tehtävänkuvista toisiaan täydentävä kuraattorin ja vastaavan kuraattorin duaalimalli. Tärkeää on tunnistaa kuraattoripalvelu paitsi sosiaalihuollon ohjauksena ja neuvontana niin myös koulun sosiaalityön mahdollisuudet yhteisöihin ja rakenteisiin kohdistuvana palveluna. Vastaavan kuraattorin nimeke tulee olla käytössä ja tehtävänkuvan tulee mahdollistaa sosiaalityön tekeminen koulun kontekstissa niin, että palvelu on tosiasiallisesti jokaisen oppilaitoksen käytettävissä.  Rakenteellinen sosiaalityö velvoittaa kuraattoripalveluita ja monialainen opiskeluhuolto tarjoaa erityiset puitteet sen toteuttamiseen. Pedagogisen asiantuntijuuden kontekstissa sosiaalityön tehtävä on organisaation perustehtävää täydentävää asiantuntijatyötä. Lisäksi tulee huomioida, että kuraattoripalveluiden kokonaisuudessa sosiaalityö vastaa kuraattoripalveluiden ammatillisesta johtamisesta sekä opiskelijan, perheen ja oppilaitosyhteisön tarpeisiin vastaavan sosiaalisen tuen ja palvelujen kokonaisuuden rakentamisesta, yhteensovittamisesta muiden toimijoiden kanssa sekä toteutumisen ohjaamisesta ja vaikutusten arvioinnista.

Laatimiemme tehtäväkuvasuositusten tavoitteena on tehtävärakenteen kehittämisen lisäksi tukea kuraattoripalvelujen laadun ja yhdenvertaisuuden edistämistä. Liitteenä oleviin kuvauksiin liittyvä palaute ja kehittämisehdotukset ovat tervetulleita.

31.5.2022

Koulukuraattorit ry:n hallitus

vastaavan kuraattorin tehtävänkuva – tueksi tehtävänkuvien laadintaan

kuraattorin tehtävänkuva – tueksi tehtävänkuvien laadintaan