13.7.2017

Sosiaalipedagogien kannanotto

Varhaiskasvatuksen tulevaisuutta linjaava raportti ilmestyi hetki sitten. Opetus- ja kulttuuriministeriön tilaamassa selvityksessä esitetään mm. että sosionomeja pitäisi vähentää varhaiskasvatuksessa. Uusiksi tehtävänimikkeiksi ehdotetaan varhaiskasvatuksen opettajaa ja varhaiskasvatuksen sosionomia. Emme hyväksy tätä.

Vastakkainasettelu ei ole nykypäivää

– Sosionomi (AMK)- tutkinto antaa laajan osaamisen varhaiskasvatukseen

Sosiaalipedagogit Talentia ry pitää ehdottoman tärkeänä, että Opetus-ja kulttuuriministeriön julkaisemaa selvitystä ”Varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekartta vuosille 2017-2030” ei huomioda sellaisenaan tulevassa varhaiskasvatuksen kehittämistyössä ja lainasäädännön valmistelussa.  Raportista puuttuvat sosionomien ja heitä kouluttavien varhaiskasvatusopetuksen asiantuntijoiden näkemykset, ja sosionomien varhaiskasvatusosaamisen tarkastelu pohjautuu osin vanhentuneisiin tietoihin. Näin esitykset henkilöstön rakenteiden muuttamisesta aliarvioivat varhaiskasvatukseen erikoistuneiden sosionomien osaamisen.

Lastentarhanopettajan kelpoisuuden antavat Sosionomi (AMK)- tutkinto sekä aiempi Sosiaalikasvattaja- tutkinto tuottavat osaamisen tavoitteelliseen ja vahvaan pedagogiseen varhaiskasvatukseen. Ko. tutkinnon suorittaneilla on myös vahva sosiaalipedagoginen osaaminen ja perheiden palvelu-ja tukijärjestelmien tuntemus sekä vahva ammattitaito ennaltaehkäisevässä työssä perheiden kanssa niin palveluohjauksessa kuin varhaisen tuen näkökulmastakin.

Nämä tutkinnot antavat laajan osaamisen niin lastentarhanopettajan kuin päiväkodinjohtajan tehtävissä toimimiseen sekä varhaiskasvatuksen kehittämiseen. Sosiaalipedagogit Talentia ry vaatii, että sosionomien (AMK)- ja alalle opiskelevien sosionomien asema varhaiskasvatuksen opettajina on turvattava. 25 opintopisteen täydennyskoulutuksen suorittaminen esiopetuskelpoisuuden tuottamiseksi myös sosionomeille on kannatettavaa. Muuta täydennyskoulutusta varhaiskasvatuksessa työskentelevät sosionomit eivät kuitenkaan tarvitse toimiakseen edelleen varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajina, vaan tarvittavan osaamisensa he ovat jo saaneet varhaiskasvatusopinnot
sisältävästä sosionomi (AMK) -tutkinnosta.

Sosiaalipedagogit Talentia toivoo varhaiskasvatuksen kehittämisessä keskityttävän todellisiin kehittämisen haasteisiin yhteistyössä  ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen edustajien ja varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden kanssa. Vastakkainasettelu ja toisen työn väheksyminen ei ole nykypäivää!