TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2022

TOIMINTAYMPÄRISTÖ

Talentia Keski-Pohjanmaa ry on Keski-Pohjanmaalla asuvien tai työskentelevien sosiaalialan korkeakoulutettujen sekä Centria-ammattikorkeakoulun ja Yliopistokeskus Chydenian sosiaalialan opiskelijoiden alueyhdistys.

Yhdistys on perustettu 1971 ja silloin sen nimi oli Keski-Pohjanmaan sosiaalityöntekijät ry. Pääjärjestön nimen muuttumisen myötä myös alueyhdistyksen nimi muuttui vuonna 2002.

Yhdistyksen kotipaikka on Kokkola. Yhdistyksen toiminta-alue on laaja ja siihen kuuluu Kokkolan lisäksi Pyhäjoki, Merijärvi, Oulainen, Kalajoki, Alavieska, Ylivieska, Sievi, Pyhäjärvi, Haapajärvi, Reisjärvi, Lestijärvi, Toholampi, Kannus, Perho, Halsua, Veteli, Kaustinen, Kruunupyy, Larsmo, Luoto, Pietarsaari, Pedersöre sekä Uusikaarlepyy.

KASVAVA JÄSENKUNTA – INNOSTAVA, OSAAVA YHTEISÖ

Yhdistyksen toiminnan painopisteenä on aktiivinen ja edunvalvonnasta tietoisempi jäsen. Tärkeää on myös yhteistyön tekeminen alan sidosryhmien ja erityisesti Talentialaisten yhdistysten kanssa. Uusille yhdistyksen jäsenille lähetetään postitse alueyhdistyksen esite sekä pieni liittymislahja.

• Jäsenhankinta
  • Opiskelijarekrytointi

TULOKSELLINEN PAIKALLINEN VAIKUTTAMINEN JA EDUNVALVONTA

Soiten myötä alueemme luottamusmiestilanne saattaa muuttua, jonka vuoksi vuoden aikana parannetaan luottamusmiesten välistä yhteistyötä yhdessä alueasiamiehen kanssa. Jäsenten tietoisuutta ja omaa aktiivisuutta lisätään järjestämällä jäsenille erilaisia tapahtumia ja koulutuksia ajankohtaisista asioista.

• Jäsenten edunvalvontatietoisuuden ja -aktiivisuuden lisääminen
  • Jäsenten aktivoiminen yhdistyksessä
  • (VAKA-ilta, SOTEsopimus info)

KOULUTUS- JA VIRKISTYSTOIMINTA

Tehostetaan verkostoitumista alueen muiden sosiaalialan toimijoiden kanssa (sosiaalialan korkeakoulutusta tarjoavat oppilaitokset, sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan kehittämisprojektit jne.) osallistumalla yhteistyökumppaneina alueella tarjolla oleviin sosiaalialan työntekijöille ja opiskelijoille järjestettäviin koulutuspäiviin ja muihin vastaaviin tapahtumiin. Osallistutaan Talentian järjestämiin koulutuksiin ja tapahtumiin.

Toimenpiteet:

• järjestetään 1-2 koulutusta (Ajankohtaista hyvinvointialueiden valmistelusta)
  • järjestetään 1-2 tapahtumaa (esim. IKEAn reissu, Hyvinvointipäivä * 2)
  • Alueseminaari keväällä

TIEDOTUSTOIMINTA JA NÄKYVYYS

Lisätään näkyvyyttä työpaikoilla, perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa sekä oppilaitoksissa. Viestitään verkossa, sosiaalisessa mediassa ja sähköpostilla/uutiskirjeillä. Tehostetaan yhdistyksen kotisivujen, Postiviidakon sekä Facebookin hyödyntämistä tiedottamisessa. Lisätään jäsenten tietoisuutta näistä. Tehdään Talentian toimintaa näkyväksi alueella järjestettävissä sosiaalialan tapahtumissa.

Toimenpiteet:

• Päivitämme aktiivisesti verkkosivuja ja sosiaalista mediaa
  • Viestintä jäsenille sähköpostilla/uutiskirjeillä vähintään 4 kertaa vuodessa

YHDISTYKSEN VARSINAISET KOKOUKSET

Järjestetään kevätkokous ennen maaliskuun loppua ja syyskokous syys-marraskuussa.

Syys- ja kevätkokouksen yhteydessä järjestetään jäsenilta ruokailun ja yhdessäolon merkeissä sekä syyskokouksen yhteyteen suunnitellaan teatterielämys.