Vuonna 2022 yhdistyksen toimintaa varjosti alkuun edelleen COVID-19-virus. Hallituksen ensimmäisiä kokouksia pidettiin ainoastaan etänä. Maaliskuusta lähtien kokoukset pidettiin hybridimuotoisena, mikä mahdollisti monen hallituksen jäsenen osallistumisen kokouksiin. Yhdistys järjesti jäsenkyselyn työhyvinvointiin liittyen touko-kesäkuun aikana. Jäsenille järjestettiin myös koulutus- ja keskustelutilaisuus aiheesta Koulun sosiaalityön asiantuntijuus tehtävänkuvien taustalla etänä Teamsin välityksellä 31.10.2022. Yhdistys on antanut aktiivisesti lausuntoja ja on ollut valiokuntien kuultavana hyvinvointialueille siirtymiseen sekä opiskeluhuoltoa ja koulutuspoliittista selontekoa koskevissa asioissa. Yhdistys on ollut mukana myös oppivelvollisuuden laajentamista koskevassa seurantaryhmässä ja hallituksen edustajia haastateltiin kansallisen lapsistrategian toimenpide 13:a koskien. Jälkimmäisessä tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten mielenterveystyön vaikuttavuutta kehittämistarpeiden kartoittamisella ja hyvien käytäntöjen ja osaamisen tukemisella.

Toimintakertomus 2022

Toimintasuunnitelma 2024

Toimintavuonna 2024 Koulukuraattorit ry:n tärkeänä painopistealueena on osallistua ja vaikuttaa kuraattorityön asemaan opiskeluhuollon valtakunnallisessa kehittämisessä. Yhdistys seuraa palkkaharmonisaation sekä tehtävänkuvien ja -rakenteiden kehittymistä hyvinvointialueilla. Tärkeänä painopistealueena on myös toisen asteen koulutusta koskevan oppivelvollisuuden laajentamisen vaikutusten huomioiminen. Yhdistys jatkaa jäsenten kelpoisuuteen ja henkilöstömitoitukseen liittyvien asioiden seuraamista. Jäsenistöä aktivoidaan osallistumaan paikallisiin palkkaneuvotteluihin sekä huolehtimaan sote-sopimuksessa sovittujen etujen toteutumisesta. Pohjoismaista ja kansainvälistä yhteistyötä ylläpidetään tarpeen mukaan. Jäsenistölle järjestetään vuoden aikana myöhemmin suunniteltavia koulutuksia ja hyvinvointia tukevaa toimintaa.